Sponser By

Followers

Iklan

14 January 2015

Hari kedua persekolahan

Assalamualaikum..

Hari pertama sekolah gembira.Hari kedua kecewa pulak. Begitulah sifat manusia.sekejap merasa bahagia, sekejap merasa kecewa.Baru je isnin yang lepas up pasal  keterujaanku hantar ank ke sekolah. Hari kedua berbeza pulak. Irfan yang tak menangis di hari pertama boleh menangis dihari kedua. Kecewa.. Yup kecewa.. Sebab apa aku kecewa ?? Bayangkan anak-anak yang bersemangat datang sekolah.Budak yang baru nak kenal dunia.Baru nak kenal kawan-kawan ditengking seolah anak tiri oleh guru tadika mereka. Jangankan anak-anak, kami parent yang dah tua bangka ni pun luluh jantung mendengarnya.


Aku tertanya-tanya.Begitu kah cara memujuk anak-anak.Begitu kah ketegasan yang seorang guru maksudkan? Tegas itu tidak salah, tapi kenalah bertempat. Budak baru hari kedua sekolah menangis adalah perkara biasa.Bagi aku tengkingan bukanlah penyelesaian yang bijak untuk tangani budak-budak tu. Bayangkan masa tu, seorang budak je yang nagis tapi bila guru mereka menengking hampir semua anak-anak dalam kelas tu menangis nak balik. Depan parent yang lain pulak tu..

Termasuk la Irfan yang asalnya takde sikit pun takut, takde sedikit pun nak suruh kita tunggu kat luar tiba-tiba jadi takut.Tak bagi kita balik. Kecewa yang amat. Aku tak kisah pun nak tunggu irfan kat tadika tu kalau dia memang dari awal taknak.Tapi masalahnya adalah dari guru tu.Dia takut kat guru dia tu.Hari ni hari ketiga aku cuba memujuk.Alhamdulillah Irfan masih boleh berdikari tanpa aku.Boleh je dia kawal perasaan manja dia tu.Aku plak sembunyi je dari jauh tengok.Tapi hati masih risau takut-takut lepas ni anak aku pulak yang kena tengking dengan guru tu.


Aku cuba biasakan Irfan berdikari.Sembunyi disebalik dinding macam penyiasat persendirian. Gembira je tengok dan dengar suara anak belajar.haha..Pengalaman yang cukup bererti buatku..Terdengar dari luar kelas "cekgu cekgu, nak kencing" .Memandangkan tandas jauh dari kelas, nak kencing kena pergi berdua dengan kawan. Skodeng je dari balik dinding.Ikut dari belakang sampai tanda.Nak tau lurus ke tak jalan budak ni.Alhamdulilah tak sedar rupanya dah besar anak aku.. Terharu pulak tengok.hehe..Bila tengok dia dah boleh bermain dan belajar, dengan senang hati boleh back to aktiviti harian.kehkeh..
(budak paling kecik.tu la my Boy..)

Aku yakin guru tu sebenarnya nak budak-budak berdikari.Nak tegas.Cuma bagi aku,caranya menengking tak sesuai untuk budak-budak macam ni.Bukan anak-anak jadi diam.makin menangis ada la..Hope lepas ni guru tu boleh kawal suara dia tu..Hope Soooooo... Ibu mana yang tak risau kalau anak dapat guru yang suka menengking.


12 January 2015

Hari Pertama Masuk Sekolah

Assalamualaikum..

Rata-rata ramai tahu dan mengalami.Hari ini adalah hari pertama masuk sekolah pada tahun 2015. Perasaan?? pasti lah berdebar..."dupdapdupdap" Tahun ni dhani dah masuk sekolah tadika. Tak sedar pun dah 5 tahun rupanya anak bujangku.Persiapan sudah dibuat awal.Baju dan seluar sekolah sudah pasti lah jahit sebab nak beli yang sudah siap memang takde saiz..Maklum lah badan kecik macam mumy nya.haha..
Jelir lidah tu style katanya.Ntah mana dia tengok style ni.Hehe

Macam-macam perasaan sebelum ni.Risau, gelabah.. Macam-macam bermain difikiran. Nak ke tak dhani sekolah. Nak ke tak dia tinggal.Nak ke tak dia ikuti aktiviti.Perasan mengalahkan perasaan budak sekolah. Rasa macam kita pulak yg nak masuk skolah balik..Ketar lutut..Bukan apa, selama ni tak pernah pun tinggalkan dhani dengan orang lain kecuali dengan mak dan adik ima.Tapi Alhamdulilah..Irfan tak nangis pun.Dia siap pujuk kawan-kawan yang nangis lagi.

Pagi-pagi masuk terus pergi perhimpunan.so ima pun tengok dari jauh. ada 2 3 kali dia jerit "mie, dhani ngantok, mie, dhani penat berdiri". haha. Tapi dia tak keluar dari barisan.Alhamdulillah.Siap perhimpunan, masa untuk masuk kelas.so ajak dia cakap-cakap sikit.Macam-macam ragam.Ada yang menangis, ada yang tak bagi mak balik, ada pulak yang dah biasa.Main permainan.
Yang Depan Sekali Tu Haruslah Dhani.


Pujuk dhani sikit-sikit.cakap amie nak pergi kerja terus dia ok.lepas salam tangan, terus je tinggalkan tanpa toleh belakang.Balik sekolah tak sabar nak ambik.Nak tau nangis ke ape budak ni.skali sampai tengok muka ceria je.Tanya ada nangis tak.Dhani cakap takde, kawan je yang nangis. Dhani cakap, best..cikgu bagi baju sukan, cikgu bagi makan, cikgu ajar ABC..Tapi lucu skali tengok kasut pakai terbalik..

ok!! Part ni gelak dalam hati je sebab kalau gelak besar nanti dhani marah.kehkeh..















Ada tanya dhani..Tadi dhani belajar apa. Dhani belajar mewarna buah.. Buah yang pedas (Tomato) haha..tak tau bila mana nya tomato tu pedas.

Alhamdulillah..syukur sangat-sangat. Ia nya tak sesukar yang ima fikirkan.Sebab kalau ikut ima dulu, sampai 3 minggu mak tunggu kat luar kelas..
Psssttt.. paling lucu hari ni, ramai ibu bapa yang ada kat situ tegur ima. "hantar adik ye" kahkah.. rasa macam nak iye kan je..

08 January 2015

Hampir ditipu sebanyak rm 900.00

Assalamualaikum..

Dah lama sebenarnya tinggalkan dunia blog.. Macam ni la bila berblog buakan sepenuh masa.bila ada masa barulah blog terupdate. Ima nak share kejadian minggu lepas.Dah seminggu kot tapi baru nak entrikan buat pengajaran dan peringatan bersama..
Ceritanya pada 3 januari 2015 di saat kita menyambut Maulidurasul.Hari tu ima dan suami tak menyertai perbarisan sebab ada kursus CIDB dan asas kontraktor.Tak perasan pun dengan tarikh tu sebenarnya sebab dah daftar awal lagi.

Asalnya dapat tau pasal kursus tu, kami baca kat banner besar gedebak kat kedai. Masa tu tak terfikir pun yang benda ni tipu. Tapi bila dah sampai kat tempat kursus hari tu, kami bayar yuran sebanyak rm450  seorang. Bila bayar resit, dapat resit tak rasmi.Resit kedai je. Masa tu fikir, oh.mungkin kehabisan resit atau apa..


Masa tu ada dalam 13 oran peserta yang menyertai kursus ni. Masa mula kursus, kami diagihkan dengan sbuah fail yang berisi nota ringkas. Memang ringkas nota tu. dah tu nota tu pulak macam guna kertas yg dh digunakan.Masa tu fikir takpe lagi.kesalahan pencetakan kot.

Bila penceramah tu mula bagi penerangan, rasa dah tak sedap hati sebab penceramahnya langsung tak pro.terangkan benda yang sama je dari awal kursus. Pastu terfikir la. Takkan yuran mahal macam ni, penerangan guna white board je.takde slide show ke.


Serius, penerangannya sangat bosan sebab ulang benda yang sama dalam lain-lain poin. Sampai la tepat jam 12, penceramah tu cakap, rehat sekejap dan masuk balik pada pukul 2 petang dan insyallah kursus kita akan tamat pada hari ni juga dan terus dapat sijil.Sepatut kursus dua hari. Bila rehat, tengok diorang langsung tak sediakan makan walau sedikit kuih muih. Bayangkan kursus mahal takde makan. Yang ada pun sebotol mineral.

Jam 2 tu kami kembali lagi dan salah seorang pesrta kursus tanya dengan ima. Awak kenal tak dengan penceramah ni.Ima jawab la tak kenal.kenapa tanya. Dia cakap, dia ada menghubungi rakan yang bekerja di CIDB dan menyatakan bahawa mereka takde menganjurkan apa-apa kursus CIDB sebab pada hari tu adalah publick holiday. Bila penceramah tu masuk, kami cuba bertanya samaada mereke ni dari syarikat mana dan minta sjil atau apa-apa bukti yang mereka ni diiktiraf. Malangnya dia memang gagal membuktikan yang mereka diiktiraf.

Dia cuba lari dengan alasan nak cuba cari sijil kat bawah.tapi kami sempat tutup dan lock pintu bilik kursus.masa tu dia sorang je kat dalam. rakan-rakan dia tunggu kat bawah. Sempat jugak kami minta kembali duit kami masing-masing. Penceremah kursus tu cakap dia tak tau apa-apa.cuma dibayar untuk memeberi ceramah dan kursus.Dia minta sattle cara baik.dia kembalikan duit, dia boleh balik.. Mujur la ada yang menghubungi pihak polis sementara kami menahan salah seoarang rakan penyangak tu.


Sampai balai polis, kami membuat laporan tapi malang sungguh sebab pihak polis tidak menahan mereka sebab kami tiada bukti yang mereka diiktiraf atau tidak.Nak hubungi pihak CIDB pun tak boleh sebab cuti umum.. Mujurlah duit semua peserta dikembalikan.Kalau tak masa tu memang ima nangis tak berlagu.. Rm450 tu.. tambah dengan duit suami dah jadi rm900.00. Masa tu memang rasa, ah..cuainya diri ni..
Lepas ni semoga ima sendiri akan lebih berhati-hati.Pengajaran awal tahun..Dugaan awal tahun...Mujur sangat-sangat salah seorang peserta dalam tu berani menyuarakan kemusyikilan tu.Kalau tak, memang melayang jugak lerr jawabnya..