Sponser By

Followers

Iklan

04 October 2013

Hari senyum sedunia

Assalamualaikum..

Kejap je rasa, tup tup dah hari jumaat hari ni.. Hujung tahun pun dah nak dekat..Sekejap je masa berlalu kan.. hurm, Selamat berhari jumaat uollz.. hihi..bagi yang bekerja mesti happy kan sebab esok dah boleh cuti.Lain la macam ima.. hari isnin hingga ahad sama je rasanya..wakaka..Di hari jumaat ni jom sama-sama kita kongsikan doa sebelum memulakan kerja atau perniagaan ni.. semoga selalu diamalkan ..


Berbalik pada tajuk, Selamat hari senyum sedunia semua.. senyum selalu tau.. bukan hari ni je tapi tiap-tiap hari dimana jua, bila-bila masa.Tapi jangan pulak senyum sesorang ye.kang tak pasal-pasal..haha..

Tahu tak? senyum adalah sunnah bagi umat islam..maka senyumlah..
Senyum kan sedekah, senyum senyum senyum..
Senyum juga adalah pembunuh segala penyakit.Senyumlah.Insyallah kesakitan kita akan tewas sedikit demi sedikit.

Jom teliti apa kelebihan senyum.

1. Senyum yang ikhlas tanpa paksaan dapat menghindarkan kita dari penyakit kardiovaskuler. Senyum sebanyak 20 kali –setiap senyum berdurasi 20 detik– dapat menghasilkan endorphin yang berfungsi melebarkan pembuluh darah dan menghambat epinefrin. Tingginya epinefrin akan menimbulkan penyempitan pembuluh darah dan merangsang gerak jantung lebih cepat sehingga dapat menyebabkan darah tinggi (hipertensi) yang berakibat pada timbulnya stroke.

2. Menimbulkan efek relaksasi, perasaan bahagia dan menurunkan tingkat stress.

3. Mencegah timbulnya sembelit (susah buang air besar). Pada pagi hari, gerak peristaltik usus masih lambat. Maka, senyum kita di pagi hari akan merangsang gerak usus akibat kontraksi otot perut yang ditimbulkan oleh senyum. Akhirnya, tekanan intra abdominal meningkat.

4. Marah atau stress dapat menghilangkan banyak kalium akibat kontraksi otot-otot. Akibatnya, si pemarah akan terkena hipokalemia (kadar kalium yang rendah dalam darah) dan dapat berakibat buruk pada sistem tubuh. Sedangkan orang yang tersenyum akan merelaksasikan ototnya sehingga dapat mereduksi (meminimalisir-edt) pengeluaran kalium. Fungsi kalium itu sendiri adalah meningkatkan keteraturan denyut jantung, mengaktifkan kontraksi otot dan membantu tekanan darah.


##Rasulullah saw adalah pribadi yang banyak tersenyum. Sebagaimana disebutkan dalam hadits yang diriwayatkan oleh Tirmidzi, “Aku tidak pernah melihat seseorang yang paling banyak senyumnya selain Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam,” (HR. Tirmidzi).


9 comments:

  1. lepas ni kena senyum sokmo la... hilangkan stress:)

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan :) Ros singgah sini dan follow :) jemput ke blog Ros yer..

    ReplyDelete
  3. dgn senyuman pun kita blh bersedekahkan
    yumida klo tengok kucing pun blh jd senyum gak...kelakar tengok aksi diorg
    entry yg bermanfaat di hari jumaat ni

    ReplyDelete
  4. apapun perbuatan yg baik akan menghasilkan aura yg baik dalam diri kita. Senyum salah satu perbuatan yg baik.

    ReplyDelete
  5. alhamdullilah nasib baik saya ni org nya memang suka senyum ^_^

    ReplyDelete
  6. pcl singgah sini pon dgn senyuman tau ima...salam.

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi komen..
Sila jangan tinggalkan link diruang komen.. sekiranya hendak meninggalkan link, sila rujuk sini dahulu.-- >
Kod Link

Harap maaf.ini bagi mengelakkan blog dipadam.