Sponser By

Followers

Iklan

25 September 2013

Dabai dan Kembayau

Assalamualaikum.

Alahai tekak tiba-tiba nak makan buah kembayau. Kembayau ke dabai?? bukan ke dua benda tu benda yang sama? Tapi ada je yang kata ia berbeza. arghhh what ever lah.  Ada sesiapa yang tak tahu apa tu kembayau? kembayau adalah sejenis buah yang terkenal di sarawak. Rasanya lemak. Ada dua cara nak masak. senang je. Mula2 kikis kulit buah kembayau then rendam dalam air panas. bila dah lembut, buangkan air dan campurkan dengan gula ataupun garam.terpulang pada citarasa masing-masing. Kalau aku, aku suka gaulkan dengan gula. lemak-lemak manis gitu.. hihi.. 
nyum nyum nyum.. 



 Bagi yang tak tau apa tu buah kembayau, ni la buahnya..
Buah yang belum masak.masih atas pokok/dahan.



















Yang ni kembayau yang dah dikikis.. Nak kikis habis pun ok.lagi sedap











Haaaa, yang ni paling best. Bila dah kumpul biji kembayau banyak-banyak, jemur 2 3 hari. pastu belah guna parang. Biji ni keras tau. dalam biji tu ada isi. rasanya macam kuaci.hihihi
Boleh la dimakan sambil tengok akedemi fantasia..










8 comments:

  1. hihi.buah ni sedap tau kak. lemak2 gitu.. tapi buah ni bermusim..

    ReplyDelete
  2. saya pun tak pernah dengar pasal buah ni
    baru tahu ni =)

    ReplyDelete
  3. first time dengar nama buah nie . first time juga nampak buah nie . aduhai teringin pula nak rasa haha

    ReplyDelete
  4. mak aih.. sedapnya...buat saya terliur lah pula... baru tahu ni buah kembayau a.k.a dabai. tapi mana nak dapatnya ya?

    ReplyDelete
  5. Assalam..salam ziarah..

    kat Sarawak (Kuching, Sibu, Miri) Mukah, Dalat) biasa dipanggil Buah Dabai.. belah Sabah @ Brunei dorg panggil Kembayau... x tau la kalau sebutan etnik2 lain kat Swk..heheh :)

    ReplyDelete
  6. Kembayau dan dabai adalah dua buah berbeza... Gambar atas tu buah dabai.. Dari anak jati kelahiran Kapit, Sarawak.. :-)

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi komen..
Sila jangan tinggalkan link diruang komen.. sekiranya hendak meninggalkan link, sila rujuk sini dahulu.-- >
Kod Link

Harap maaf.ini bagi mengelakkan blog dipadam.