Sponser By

Followers

Iklan

18 January 2013

Makanan Laut yang Membawa Ajal

Okeh.Tajuk tu tak habis lagi ok.biar sambung kat sini.. Makanan laut boleh yang boleh membawa ajal pada masa ini bagi penduduk sabah dan kawasan terdekat kerana pesisir pantai dikawasan ini sekarang mengalami laut merah atau dikenali sebagai Red Tied.


[[Menurut sumber yang aku cari kat internet]]
Sebenarnya ianya adalah fenomena biasa yang selalu berlaku di persisiran pantai, muara sungai dan laut. Fenomena ini berlaku apabila kepekatan besar mikroorganisma akuatik meningkat secara mendadak dan dikenali sebagai algal bloom.
Oleh itu, untuk mengelakkan keadaan panik dikalangan penduduk tempatan, Jabatan Perikanan Sabah telah memaklumkan bahawa kejadian Air Laut Merah akan melanda di sekitar kawasan Perairan Pantai Kota Kinabalu Sabah.
Sehubungan itu, Jabatan Perikanan Sabah menasihatkan kepada semua penduduk sekitar supaya tidak memakan makanan laut seperti jenis kerang dan ikan-ikan, kerana dikhuatiri dicemari alga merbahaya.

Walaubagaimanapun, makanan laut seperti ketam, udang dan sotong adalah selamat dimakan dengan syarat insang dan organ dalaman, perlu dibuang terlebih dahulu dan dicuci sehingga bersih sebelum dimasak.

Kesan selepas memakan kerang beracun dalam kuantiti yang banyak, akan menyebabkan mangsa berasa mual dan boleh membawa kelumpuhan pada otot dada dan perut. Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan dalam tempoh dua jam, mangsa mungkin akan menemui ajal.


So kami yang berdekatan dengan lautan yang mengalami lautan merah ni pun kena elakkan makanan laut ni takut-takut makanan laut tersebut tercemar.Lebih baik mencegah daripada merawat kan..So semenjak dua menjak ni kitaorang memang tak makan ikan lah.Lebih selamat makan telur, ayam, sosej dan makanan selain makanan laut.hihi..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen..
Sila jangan tinggalkan link diruang komen.. sekiranya hendak meninggalkan link, sila rujuk sini dahulu.-- >
Kod Link

Harap maaf.ini bagi mengelakkan blog dipadam.