Sponser By

Followers

Iklan

30 December 2012

Resepi Crepe Coklat

Bahan-bahan:
250gm tepung gandum
3 biji telur
400ml santan/ susu segar dutchlady
100ml air
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil pewarna coklat  

Untuk filling:
Butter secukupnya
Serbuk Milo
[adun kedua-dua bahan]

Cara-caranya :
-Blenderkan atau mixerkan bahan-bahan tadi. Masuk tepung, tuang santan dan air. 
-Pastu masuk telur, garam, dan pewarna. Pastu kacau je bagi sebati.[tapiskan supaya adunan tak menggerutu]
-Panaskan non-stick pan dengan api yangperlahan/kecil. 
-Oleskan sedikit butter pada pan,pastu boleh letak adunan tadi. macam buat lempeng.Kalau bleh buat la nipis-nipis.
-Selepas crepe tadi  siap, letakkan atas plastik burger atau pinggan.
-Letakkan butter dan serbuk milo yang telah dicampurkan di atas crepe
-Lipat crepe tadi menjadi 4 segi.
Siap dimakan... :)


IKLAN TEKS:

29 December 2012

15 benda yang aku benci & tak suka

1.Benci bila orang menipu ima
2.Benci bila orang tak setia kat pasangan
3.Benci bila orang rampas hak ima.tak kira la apa bendanya.
4.Tak suka orang masuk campur hal ima
5.Tak suka bila orang tu dah tau ima tak suka tapi tetap juga buat kat ima
5. Benci bila orang tak cuba memahami ima
6.Benci bila orang hina keluarga ima
7.Tak suka bila orang cuba memandai-mandai nak atur ima
8.Benci bila bercakap dengan orang yang serius sangat.
9.Benci bila orang minta tolong dengan ima lepas tu marah-marah.
10.Benci bila orang tu hipokrit sangat.
11.Benci bila tengok orang yang mengada-ngada
12.Tak suka bila orang tak menepati masa.
13.Tak suka bila orang masuk bilik ima.
14.Tak suka bila disindir
15.Tak suka bila  orang ganggu masa ima bersama suami dan anak.please la..

28 December 2012

Marah Yang Amat

Pernah tak korang rasa kecewa, sedih dan marah yang amat, sangat dan terlalu?? itulah yang ima rasa sekarang ni. Rasa kecewa yang teramat sangat.sakit hati, sedih dan marah bila bersatu, merana badan. Tak tau la nak cakap macam mana.Ima rasa marah sangat dengan seseorang tu sampai airmata ni mengalir. Tapi ima berniat dan dah ucapkan pun kata maaf. entah la.mungkin ima tak ikhlas kot. Rasa taknak marah dia.taknak la rasa dendam atau kecewa.Tapi perasaan tu semakin menebal. Sudahnya sakit sendiri. Sejak kebelakangan ni ima suka sangat marah. Kadang marah dengan diri sendiri.kadang ima menangis sendiri.Ima tak tau apa sebenarnya yang ima nak. arghhhhhhhhhh.

25 December 2012

chocolate homemade untuk majlis bertunang

Wah wah wah..bukan main lama ima rest buat coklat homemade.semalam kembali pada hobi lama memandangkan irfan dhani dah besar.Itupun sebab dah takde idea nak bagi gift apa kat kawan bertunang, tu yang keluar idea nak buat coklat homemade ni.



15 December 2012

Christmas Giveaway




#SHARE
#MENANG

13 December 2012

Lebih 4 juta ekor nyamuk ditangkap





wah wah...banyak banget nyamuknya.haha.dulu kecik-kecik suka tangkap nyamuk guna botol asam tapi tak la sebanyak ni.Baca selanjutnya kat SINI.

11 December 2012

cucur durian

Resepi cucur durian

Bahan:
Durian putih atau kuning/oren dengan biji sekali [jangan pulak sertakan kulit.hihi]
Tepung gandum
Sedikit gula
Air secukupnya
Minyak masak

Cara-cara:

Panaskan kuali dan minyak.
Gaulkan tepung, gula, air dan sedikit minyak.Adunan jangan samapi keras dan jangan terlampau cair.
Setelah sebati, masukkan durian.
Goreng sehingga garing dengan api yang perlahan.

Siappppppp..hihihi..Ima tau semua orang reti buat ni.Tapi kot-kot ada yang tak pernah buat atau makan cucur durian ni boleh la try untuk sarapan pagi dan minum petang bersama segelas teh, milo atau nescafe.hihi..

Jemput Makan.

06 December 2012

Fakta tentang soya

Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni saya nak kongsi sebaliknya. Hakikatnya, soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya. Terutama sekali untuk kaum wanita.Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dan lain-lain. Tetapi kita telah dipali
ngkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil, sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka.

Antara keburukan kacang soya:

•Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita.

•Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda/otak.

•Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak.

Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development.

FAKTA: 2 gelas susu soya sehari, dalam masa sebulan, adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita!

Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia iaitu komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan yang mengagumkan, dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous, mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung.)

Walaubagaimanapon, kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia. Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.

Secara semulajadinya, semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama phytic acid yang merupakan satu bahan anti-nutrien. Phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium, kalsium, zat besi dan zink. Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya, mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan. Malah, kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain.

Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe .

Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasakan soya. Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya, tapi ia bukanlah sebaik yang disangka.

Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya.

Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal.

Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya.

FAKTA: Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari! Pergh!

FAKTA: Pada 1991, penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan, untuk sebulan, boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

Artikel ini sedikit sebanyak telah membuka mata kita tentang kacang soya yang sering digembar-gemburkan sebagai bahan kekacang yang berkhasiat. Fikirkan :)

05 December 2012

Harga durian serendah 50sen


Haaa..Ni betul-betul punya harga tau.kat tempat ima iaitu di LAWAS, SARAWAK. Jangan terkejut.Tahun ni durian betul-betul takde harga kat tempat ima.harga serendah 50sen bagi durian putih.Durian kuning pula serendah rm5 seikat.Satu lagi, ni durian jatuh tau.bukan durian peram.Serius, tahun ni sangat banyak buah durian sampai keluarga ima sendiri nak jual pun malas sebab harga rendah.Nak makan tak mampu pulak nak habiskan.So, sesiapa  nak pajak durian, jom la datang Lawas.Boleh la buat durian creepe..kehkehkeh..

30 November 2012

Jiwang Mode:: Diari seorang kekasih

awak ingat tak apa ayat pertama yang awak cakap kat saya mula-mula kite rapat dulu?Saya masih ingat dan akan sentiasa ingat walau kini dah 10 tahun berlalu. Saye rindu saat-saat itu..Awak tahu tak, sebelum awak suke kat saye, saye terlebih dahulu suke kat awak.Dulu, saye selalu tengok awak balik sekolah dengan makwe awak.[sekarang dah bekas.hihi] Tak tau lah kenapa saye cemburu melihat awak dan dia padahal kite belum saling mengenali apatahlagi bertegur walaupun kita bersekolah disekolah yang sama sejak sekolah rendah lagi.Pelik kan.Saat tu, awak terlalu istimewa buat saye.Tapi sebenarnya saye yang syok sendiri.hehe..
Jujur saye tak sangka akhir tahun tu kite boleh berkumpul dan awak tegur saye.Masa tu bulan puasa dan akhir tahun dah dekat nak cuti sekolah pun.Tak sangka juga kite jadi rapat.Saye tau, awak ada hati kat saye.Sebab awak selalu ambil hati dengan gurauan saye, awak suke kacau saye dan awak selalu dekat dengan saye..Tapi kenape awak tak terus terang dengan saye? Lama saye tunggu awak luahkan perasaan tau.Dekat 3 bulan kite rapat baru awak ajak saye berkawan.Berbunganye hati.hihi..wak tau tak, awak lelaki pertama yang buat saye jatuh hati dan buat saye tak keruan.Dalam bercinta, tak selalunya indah je.Selalu je kite gaduh dan saye selalu cemburu kat awak sebab awak ramai kawan perempuan.hurm..Saye dah tak boleh patah balik dah sebab dari awal saye memang tau awak ramai kawan perempuan yang sayang kat awak sampaikan diorang warning supaya bila kawan ngan awak mesti jaga awak baik2.Kalau diorang tak warning pun saye tau la.Sebab saye sayangkan awak.Mesti orang ingat cinta kite cinta monyet kan sebab kite budak sekolah lagi.Tapi tak bagi saye.bila saye dah sayangkan seseorang, insyallah saye akan sayang sampai bila-bila.Saye bahagia sangat saat tu.Awak kate, awak sayang saye lebih dari segalanya.

Tapi sayang, baru je 9 bulan berkawan, awak berubah 100%. Saye tak tau kenapa.Awak menjauh, saya cuba dekati.Tapi makin saye dekati, awak makin menjauh.Awak seolah-olah membenci saye.Saye tak tau apa salah saye.Dekat seminggu saye cuba ajak awak jumpa nak tanya apa salah saye.Akhirnya awak kata awak nak putus sebab nak tumpukan pada pelajaran.Saye terima dengan berat hati sebab saye tau awak dah dekat nak ambik SPM.Tak sampai seminggu awak putuskan saye, saye tengok awak dah jalan dengan perempuan lain.Lebih menyakitkan ialah, perempuan tu bekas awek awak dulu.wak tau tak, saye rasa tertipu sangat dan rasa sedih sangat.Sakit hati apatahlagi.

3bulan awak tinggalkan saye kerana dia...Lepastu awak datang pada saye dan minta maaf.Dengan mudah awak dapat masuk ke dalam hati saye lagi.Sebab ape? Sebab saye bodoh dan kalah pada pujuk rayu awak.Lepas tu, hubungan kite dah tak seindah dulu.Bayangkan bercinta dalam keadaan tiada kepercayaan dalam hati saye.Saye lah yang selalu memulakan masalah.Sebab apa? Sebab awak la.Fikir lah sendiri bak kata nabil.Tapi awak tabah dengan karenah saye dan buktikan awak betul-betul dah berubah.ok fine.

Habis awak SPM, saye juga yang masih berjuang untuk SPM saye pulak. Belum sempat pun luka hati saye ni sembuh, awak dipilih untuk  PLKN. 3 bulan tanpa berhubung, siksanya jiwa saye.Tapi saye tetap tunggu awak.Habis latihan PLKN, saye gembira dapat jumpa awak.Tak sampai sminggu pun, rupanye family awak dah isi borang sambung belajar untuk awak.Tinggallah saye lagi sendirian kat sini.

Apalah nasib saye ni.Asyik kena tinggal je.Saye dah jangka dah.Hubungan jarak jauh, boleh percaye ke?? Tapi awak yakinkan saye.Tapi saye tak yakin pun sebab saye ni manusia yang tak berape nak percaye kat orang lain.Akhirnya, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh jua ke tanah. Tuhan tu nak tunjuk juga kalau awak tu memag tak setia.Malas lah nak cerita panjang.awak sendiri tau kisahnye.Sekarang dah 10 tahun berlalu.



ada sesiapa tak nak tau kisah selanjutnya?? hehe..Kalau nak, sila lah klik sini.

p/s:diari budak-budak ni.sekadar rekaan.ye ke??hihi

27 November 2012

Nikah di usia kanak-kanak


“Saya akan bertanggungjawab malah sudah bersedia untuk menjadi seorang suami yang baik,” kata Mohd Fahmi Alias, 19, yang berkahwin dengan Nor Fazira Saad, 13, di Masjid Kampung Padang Cina, di sini, pada 17 November lalu.
Mohd Fahmi berkata, dia dan isterinya akan berdikari selain menumpukan perhatian kepada perniagaan keluarga untuk melalui kehidupan sebagai suami isteri.

Menurutnya, atas persetujuan kedua-dua ibu bapa mereka dan untuk mengelak berlaku maksiat adalah lebih baik mereka berdua berkahwin walaupun pasangannya itu masih muda remaja.
“Saya mengambil keputusan itu selepas mengadakan perbincangan dengan Nor Fazira serta keluarganya dan keluarga saya sendiri.

“Kedua-dua ibu bapa kami bersetuju untuk mengahwinkan kami, malah Nor Fazira sendiri sanggup mengalas tanggungjawab dan sudah bersedia menjadi seorang isteri.

“Daripada bergelumang maksiat dan melakukan perkara yang dilarang, jalan terbaik ialah kami berkahwin, walaupun pada pandangan masyarakat ia agak janggal pada zaman sekarang ini kerana berkahwin pada usia terlalu muda.
“Malah saya tidak menghalang sekiranya isteri ingin melanjutkan pelajaran, semua bergantung kepada kepada kemahuannya,” katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Naga Lilit, di sini, semalam.

Katanya, mereka akan mengadakan majlis kenduri di sebelah lelaki pada Sabtu ini di rumah keluarganya.
Mohd Fahmi yang juga anak sulung daripada empat beradik berkata, dia sudah bersedia bergelar suami dan tidak kisah pandangan rakan-rakan seusia.

Isterinya, Nor Fazira tidak mengganggap usia mudanya menjadi penghalang untuk menjadi isteri isteri dan sudah bersedia menjalankan tanggungjawabnya itu.

“Yang penting kami mendapat restu kedua-dua ibu bapa kami dan saya banyak menerima tunjuk ajar daripada keluarga mentua.

“Saya tidak kisah apa orang lain kata, penting perbuatan kami tidak salah, malah adalah lebih baik daripada kami terbabit gejala sosial,” katanya yang tidak bersekolah sejak menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), tahun lalu.

Sementara itu, bapa Nor Fazira, Saad Mustaffa, 43, berkata, tindakannya mengahwinkan anak di usia muda kerana mahu menjaga nama semua pihak dan tidak mahu anaknya terjebak maksiat.

Katanya, dia membenarkan anak gadisnya itu berkahwin kerana Nor Fariza enggan pulang ke rumah dan mahu tinggal di rumah teman lelakinya. “Siapa tak sayangkan anak dan sanggup untuk mengahwinkan mereka dalam usia terlalu muda, namun saya terpaksa juga mengahwinkan anak saya walaupun usianya baru 13 tahun bulan depan.

“Hanya Allah tahu perasaan saya... walaupun pahit demi untuk menjaga nama baik keluarga saya dan keluarga besan lebih baik saya mengahwinkan anak dengan lelaki pilihannya.

“Anak saya bernikah pada 17 November lalu selepas mendapat perintah kebenaran untuk bernikah di bawah umur daripada Mahkamah Rendah Syariah Kulim pada 7 November lalu,” katanya.

Dia berkata, majlis pernikahan mereka berlangsung di Masjid Kampung Padang Cina, di sini, pada 17 November lalu dengan wang hantaran RM4,552 serta mas kahwin RM1,500.

“Saya berharap menantu serta keluarganya membimbing anak saya menjadi anak dan isteri yang baik,” katanya.

-sumber mymetro-

p/s:: bagi pendapat saya, 12tahun belum layak dikatakan muda tapi kanak-kanak.Namun begitu, saya tak la bermaksud  berkahwin diusia ini adalah salah.Saya sendiri pun berkahwin diusia 20.banyak benda yang harus saya sendiri belajar.Ini sekadar pesanan buat adik-adik ku..Walau berkahwin itu adalah perkara yang baik,menjadi seorang isteri bukanlah sesuatu perkara yang mudah.Sebelum membuat keputusan untuk berkahwin sebaiknya adik-adik berfikir sedalamnya..Enjoy ur self..Menyesal kemudian hari dah tak guna lgi dah.Diawal perkahwinan slalunya memang lah indah.Saya sendiri tak berani nak nafikan. namun selepas tu, ada banyak komitmen yang harus difikirkan.salah satunya ialah suami, anak dan juga keluarga. 3 benda ni sudah cukup membebankan bila kita sendiri belum bersedia dalam apa jua kemungkinan yang akan berlaku.Bukankah sayang diusia terlalu muda kita dibebankan dengan komitmen2 tersebut?itu belum lagi rangkain dibawah 3 komitmen tersebut.Serius saya kata.Menjadi seorang isteri bukan perkara yang mudah  dan tidak boleh dipandang ringan.Tapi andai adik-adaik dah bersedia, dan itu adalah takdir, sy tak berani nak kata apa la kan.Tak berani nak cakap panjang.nanti cik anon kata saya memandai pulak.hehe.apa pun,semoga Allah memberkati masjid yang kita semua bina walau diusia apa kita mendirikannya.Yang penting sebenarnya ialah niat dan kesediaan kita.:)

21 November 2012

Beza Wang Palsu dan Wang Betul

MELAKA: Polis Melaka menahan lapan individu termasuk empat warga asing yang dipercayai terlibat dalam penipuan wang palsu bernilai hampir RM10,000 di sekitar negeri itu antara Jan hingga awal Nov ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Melaka Supt Soh Hock Sing berkata kesemua mereka yang berusia antara 22 hingga 26 tahun itu ditahan selepas dikesan pihak bank dan pasar raya.

"Kita berjaya merampas wang palsu bernilai RM9,970 dengan RM4,960 berjaya di kesan melalui bank sementara RM4,810 dikesan pihak pasar raya," katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka di sini hari ini.

Beliau berkata kesemua wang palsu yang dirampas itu melibatkan 91 keping RM100, 17 keping RM50 dan dua keping RM10.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan supaya lebih berhati-hati dengan cubaan pihak tidak bertanggungjawab dalam mengedarkan wang palsu tersebut terutama melibatkan wang kertas bernilai RM100 dan RM50, katanya.

Soh berkata mereka diminta segera membuat laporan polis sekiranya menyedari menerima wang palsu dalam usaha membantu polis membasmi jenayah tersebut yang bukan hanya merugikan malah menjejaskan ekonomi negara.


 - Bernama-

p/s: Waaaa..Kena berhati-hati la ni .Kalau kena, sah-sah dah rugi.hehe..Cuba lihat beza wang betul dengan wang palsu.



20 November 2012

Alahai Anonymous

Alahai Anonymous..hehehe..maaf la ye.tak tau nama dia siapa.dia tegur saya dalam entri ni. Tunjuk diri je.saya adalah seorang menerima teguran tanpa memakan sipenegur.hehe..Tak muat mulut saya ni nak makan orang.Kalau nak tegur pun , jagan la guna nama cik anon dan memanas kat blog saya ni. Apa yang saya tulis kat blog ni hanyalah pendapat peribadi saya sendiri.Seperti orang lain, saya juga ada hak nak nyatakan pendapat saya.Sila jagan salah faham.Saya bukan lah seorang yang anti boikot MCD. Saya ni orang kampung.Kat tempat sy takde MCD dan saya tak dapat pun burger free tu.Kalau nak pergi MCD pun paling dekat 4 jam perjalanan ke MCD  kota kinabalu dan 6 jam nak pergi MCD Miri sarawak.Jangan risau ye cik anon. Cumanya, saya sekadar menyatakan pendapat yang tak seberapa tu sebagai manusia yang tak seberapa.Namun cik anon takde hak nak kata saya "tega makan burger dan dah membunuh bayi kecil yang x berdosa." Alahai cik anon.ada ke cakap saya macam tu.takkan lah sehina dan sekejamnya saya sampai berfikir nak bunuh bayi tak berdosa.Saya pun ada perasaan kasihan pada mereka.Dan setulusnya setiap kali sebelum tidur saya juga tak lupa berdoa agar ALLAH sentiasa melindungi mereka yang tertindas dan mengekalkan keamanan yang ada di Malaysia.

Orang Malaysia adalah orang yang banyak pendapat dan bijak berkata-kata.Apatahlagi berdebat.Kalau semua menyatakan pendapat memang takkan habis.Setiap pendapat ada betul dan jahilnya.Cumanya itu lah.seperti yang saya katakan diatas.saya mengutarakan pendapat saya.Apa yang dalam fikiran saya.Saya ni taklah hebat dalam berkata2.mcm saya kata.saya orang kampung je.Tak hebat macam kamoo..huhu Maaflah andai entri itu menyinggung perasaan cik anon dan yang lain2nya.Maaf ye.Tajuk entri saya kot yang keterlaluan dan menimbulkan kemarahan.

p/s: apa pun, terima kasih sebab tegur saya..Kalau pendapat saya betul2 salah, maafkan saya.tapi secara jujur, saya tak pernah terniat atau terfikir pun nak bunuh bayi ke.apa ke macam tuduhan cik anon..saya pun macam orang lain juga.ada perasaan marah kpd yahudi.ada perasaan kasihan kepada saudara kita disana.cuma mungkin pendapat kita berbeza.namun kita tetap berdoa untuk mereka kepada TUHAN yang sama.

19 November 2012

Orang lain nak boikot, ko pun nak boikot.Tak fikir panjang

Alahaiii orang Malaysia.Sejak beberapa hari ni banyak sangat tengok orang update status kat fb nak boikot MCD. Tapi fb xde pulak yang nak boikot.Bukannye apa.Ima faham perasaan korang.Korang sedih, kesian dan pelbagai lagi perasaan bila tahu saudara islam kita disana tengah diserang.Ima pun macam tu juga.Tapi bagi pendapat peribadi ima pula, takde gunanya kita nak boikot MCD kat malaysia.Cuba fikir balik.Orang yang buka MCD kat malaysia ni ialah orang malaysia.staff pun ramai orang malaysia.Kalau kita boikot, macam mana dengan mereka yang mencari rezeki yang halal dalam MCD tu? Kesian la juga orang kita kan.Saudara ima pun ada juga bekerja mencari rezeki yang halal kat MCD.andailah boikot tu menjadi, macam mana mereka yang mecari rezeki dengan MCD ni nak bagi makan minum anak diorang? Tahu2 lah sekarang ni susah nak dapat kerja. Ima harap, korang2 semua bersabar lah ye.Kita sama2 berdoa untuk mereka dan juga untuk negara kita sendiri agar keamanan berkekalan dan sentiasa dilindungi Allah.Daripada kita seru orang ramai boikot MCD lebih baik kita minta oranng ramai jalankan solat hajat disetiap tempat untuk saudara islam kita yang dalam kesusahan sekarang.

Sila ke laman web Macdonalds .Berikut merupakan pernyataan yang dikeluarkan oleh McDonald Malaysia.

p/s: Daripada korang boikot MCD lebih baik boikot ROKOK buatan YAHUDI laknattullah..ada berani??hehe



17 November 2012

beribu urat yang putus akibat melahirkan menyebabkan aku hilang sedikit memori kepandaian

Ceaaaa.. Tahukah korang??

"Beribu-ribu urat dalam tubuh hilang selepas seorang wanita melahirkan ank akibat meneran.Dalam keadaan di mana anak terlalu besar atau saluran peranakan terlalu kecil dan tidak terbuka, ibu terpaksa meneran lebih lama. Lagi banyak wanita meneran lagi banyak urat-urat dalam tubuhnya terputus."

Adakah disebabkan beribu urat yang terputus ni yang menyebabkan aku hilang banyak kepandaian dalam it dan komputer?? Serius tau, aku adalah bekas pelajar IT [teknologi komputer ] sebelum ni dan sangat-sangat suka mengedit apatah lagi melibtkan diri dalam bidang it.Tapi sejak melahirkan anak, kepandaian mengedit dan juga kepandaian lain tu, tiba2 je tkde dalam diri aku.Rasa macam tak pernah tau tentang semua tu.. Nak ubah apa2 setting dalam laptop pun aku tak reti.seolah2 orang buta IT.nasib la masih mampu lagi berfb dan berblog..haduiii..uwaaa..rasa sayang lah.Adakah itu sebab urat-urat yang terputus atau memang aku dah tetttttt..

Keajaiban di peperangan Gaza

subhanallah..AllahuAkhbar......


Al-Kisah yang telah diceritakan oleh al-fadhil Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahma, Pengerusi Ekskutif Aman Palestin dan juga merangkap Presiden Ikatan Muslimin Malaysia yang telah pergi ke Gaza pada 20-31 Januari yang lalu.Berikut adalah beberapa kisah benar dan pengalaman beliau di Gaza:

Peristiwa 1

Seorang Ketua Mujahid Gaza berkata pada Ustaz Zaik bahawa, ketika satu pertempuran, komander mujahidin menyuruh pejuang tidak menembak kereta kebal Yahudi yang memasuki kawasan mereka. Dengan berbekalkan baki 6 RPG, tiba-tiba senjata ini menembak ke arah kereta kebal tersebut dan
memusnahkan ia. Komander itu menjerit agar tidak menembak dan para pejuang berkata mereka tidak melakukannya. Mereka berkata tiba-tiba senjata mereka berfungsi dan menembak sasaran. Setelah habis adegan aneh itu, para pejuang mendapati baki 6 RPG itu masih tidak digunakan! Dan siapakah
yang menembak tentera laknatullah itu??? Allahu Akhbar!

Peristiwa 2

Temuramah bersama tentera Yahudi laknatullah oleh TV Israel yang cedera mengatakan bahawa mereka melihat pejuang Gaza kesemuanya berpakaian putih sedangakan uniform pejuang Hamas bewarna hijau! Siapakah yang berbaju putih itu???

Peristiwa 3

Tentera Yahudi yang buta setelah serangan berkata mereka tiba-tiba dibaling pasir ke mata mereka dan tidak tahu siapakah yang melakukannya.

Peristiwa 4

Peluru berpandu yang pertama di lancarkan oleh Israel ke Gaza mengenai sasarannya iaitu anggota tentera mereka sendiri! Ia berpatah balik!
Allahu Akhbar!

Peristiwa 5

Pada permulaan perang, roket-roket Hamas yang hendak dilancarkan, tiba-tiba salah satu roket itu meluncur laju ke udara tanpa ada sesiapa yang mengaktifkan ia. Dan roket itu mengenai sasaran di Israel !

Peristiwa 6

Yang paling menakjubkan, seorang ulama Syria telah bermimpi bertemu dengan Rasulullah SAW dan kelihatan baginda sedang mengeluarkan pedang dari sarungnya. Ulama itu berkata, "Wahai Rasulullah, ke mana kamu mahu pergi?", lalu baginda menjawab, "Aku mahu berperang di Gaza !!!".
MasyaAllah, Rasulullah sendiri mahu berperang di Gaza , di manakah kita?

Itulah serba sedikit dari kisah takjub yang sempat diceritakan oleh al-fadhil Ustaz Abdullah Zaik setelah berada lebih seminggu di Gaza atas misi kemanusiaan. Ia kisah benar yang perlu umat Islam ketahui.
Allahu Akbar!!!
 
[ YA ALLAH, SUNGGUH BESAR KUASAMU.. AKU RASA MALU DAN KERDIL DISISIMU BILA SEKADAR MEMBACA KEJADIAN INI WALAUPUN BUKAN MENGALAMINYA SENDIRI:'( ]

16 November 2012

Dapatkan starter pack Tune Talk percuma


Nak  starter pack tune talk percuma  macam ima dan husben tak??
weee..mudah je..Klik sini untuk lihat cara-cara untuk dapatkannya.
chop2..hehesebelum tu, korang kena lah ada akaun SAYS.
Kalau belum ada akaun SAYS, boleh daftar kat sini 
Cepat-cepat tau..sangat terhad .
Tak faham boleh inbox ima kat FB

15 November 2012

Jakim sahkan suami tak perlu minta izin isteri untuk poligami

 Woww..Serius?? suami tidak perlu minta izin kepada isteri untuk berpoligami? Jadi, dimana hak isteri?? Hurm, kalau aku tau, bagus kahwin ngan laki orang.mean, jadi isteri ke empat ke.Tak la sakit hati bila suami berpoligami.Orang lain yang sakit hati..hahaha..boleh ke macam tu??kehkehkeh..Pasti banyak keburukan bila ini terjadi kan..Kita nantikan.haha

3 Pembohongan yang slalu diharapkan oleh wanita

ima pernah terbaca status freind list kat fb.

"pembohongan yang selalu berlaku dalam berpasangan"

Orang Lelaki Selalu Luahkan Pembohongan Seperti Berikut:
  • Saya Sayang Awak
  • Saya Minta Maaf
  • Saya Janji Tak Buat Lagi 

Haa.Ni la pembohongan dari lelaki yang orang pompuan suka.Bagi ima sendiri, ima mempunyai pasangan yang sukar untuk menyebut perkataan diatas.sebelum ni terasa hati lah juga.Rasa tak dihargai pun ada.tapi bila difikir balik,Alhamdulillah kot.Sekurang-kurangnya tak la sidia tu selalu melakukan 3 pembohongan di atas..^_^

14 November 2012

Melayu Tu Bodoh??

Hadui2..jangan marah aku pulak.hehe..Maaf, tajuk agak keterlaluan.Ni, aku sempat printscreen perbualan dalam komen gambar kat fb.Adui..sakit hati betul dengan minah ni.sukahati je nak kata satu2 kaum tu bodoh.Kalau ye pun, jangan la sampai nampak brani sgt nak taip macam ni kat fb.Please la donk..Kat fb ni, pelbagai kaum dan agama yang baca tau.Ni boleh menimbulkan perkauman tauuu?? Moga satu hari nanti kebalikkan, dia sendiri kata bangsa dia yang bodoh.Malas aku nak padamkan nama dia.saje je.. 

Taman Bertemakan Tandas

euuuwww..Taman bertemakan tandas?? haha, Ya, inilah taman yang telah dibuka di salah satu bandar di korea.Terbaekkk lah..Baca selanjutnya disini





Gadis berwajah anime

Anastasiya Shpagina, 19 tahun, adalah seorang gadis yang menghidupkan dirinya seperti seorang gadis anime.Dia menggunakan pewarna rambut dan make-up yang berat untuk mengubah rupa beliau menjadi watak anime Jepun.Beliau telah membuat perbandingan dengan Valeria Lukyanova,iaitu gadis yang telah menghias dirinya serupa barbie doll sebenar.Walaupun persamaan mereka, kedua-dua gadis itu tidak melihat diri mereka sebagai pesaing. Malah, mereka telah pun menghabiskan masa bersama-sama kerana hobi yang sama.baca selanjutnya disini:--->klik







  waduh..serius sangat cantik.puji lah sebab superb sangat makeup budak ni.Tapi takde keje lain ke sanggup makeup bagai sampai macam ni.hehe..

06 November 2012

::apa dah jadi dengan produk AYAMAS??::



Kerajaan Sarawak baru-baru ini mengeluarkan larangan import produk berkenaan berkuatkuasa serta merta selepas satu ujian menemui antibiotik Chloramphenicol. Apa kata anda?? Faktau atau Mitos?? hehe..baca selanjutnya ----> http://bit.ly/RDfg2v

::CAT WITH SIX PACK::

03 November 2012

::So Simple Majlis akad Nikah Farid Kamil:::

Alhamdulillah..Dengan sekali lafaz, Farid & Diana sah bergelar suami isteri. Suka tengok majlis diorang sebab majlis pernikahan telah berlangsung dengan sederhana di Hotel Flamingo. Semoga berkekalan hingga ke akhir hayat.Jom lihat beberapa  pic majlis mereka yang ima copy dari beautifulnara.






:::SOCKNAM STYLE:::


Aduiii..besar penangan oppa gangnam style ni sampai jadi ikutan seluruh dunia.jangankan haiwan, manusia, soket pun ikut gangnam style.haha..

 

::: Angry Bird::::

Bila kening bertemu kening, nampaklah seperti marah.jadilah angry bird.hahaha






:: Ads:: Angry Bird::

31 October 2012

Penerima BR1M Yang Bertukar Alamat Harus Daftar Semula


Okeh.Just nak ingatkan korang yang layak terima BR1M..Sharing is Caring Right.hehe
Ima petik dari Sinar Harian:

#Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata mereka yang terlibat serta pemohon baru boleh mendaftar secara atas talian atau secara manual dengan mengisi borang permohonan BR1M 2.0 apabila pendaftaran dibuka 1 Nov nanti.

# Penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang bertukar alamat atau kematian ketua isi rumah perlu mendaftar semula untuk membolehkan mereka menerima bantuan pusingan kedua yang akan diagihkan awal tahun depan.
#Bagaimanapun, penerima BR1M sedia ada yang lain tidak perlu mendaftar semula.



Baca Selanjutnya Disini


Ads:jom saksikan finding nemo 3D

25 October 2012

Usaha Tangkap Sang Buaya Gagal

 Utusan Borneo:
KUCHING: Seekor buaya yang dipercayai membaham lima ekor kucing berjaya melepas-kan diri daripada kepungan penduduk selepas terperang-kap selama empat jam di dalam sebuah parit sebuah taman perumahan di sini, malam kelmarin.
Insiden berlaku di Samariang Aman, Bandar Baru Samariang selepas buaya sepanjang tujuh kaki itu dilihat membaham se-ekor kucing di belakang sebuah rumah sekitar jam 9 malam.
Penduduk yang dimaklumkan mengenai insiden itu bergegas ke lokasi kejadian, menyebabkan buaya itu memasuki sebuah parit untuk menyelamatkan diri.
“Kami terkejut selepas dimaklumkan mengenai buaya itu. Kami segera ke tempat kejadian untuk cuba menangkapnya, namun ia berjaya melarikan diri dengan memasuki parit berdekatan.
“Melihat keadaan itu, kami segera meletakkan pagar di hujung parit tersebut untuk menghalang buaya itu daripada terlepas ke sungai,” kata seorang penduduk.
Kawasan perumahan Sama-riang Aman terletak di tebing Sungai Beradek, salah satu cabang Batang Salak.
Tambahnya lagi, keadaan bertambah sukar berikutan air pasang dan mereka terpaksa meminta bantuan daripada Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).
Bagaimanapun, katanya, selepas menunggu air surut selama kira-kira empat jam, beberapa anggota JPAM dengan bantuan penduduk cuba menjejaki buaya tersebut namun tidak berjaya dan percaya ia telah terlepas ber- ikutan terdapat kesan bengkok pada pagar yang diletakkan di hujung parit itu.
“Usaha menangkap buaya tersebut terjejas selepas air mula pasang. Parit kemudiannya di-penuhi air dan menyukarkan kami menangkapnya menyebabkan kami mendapatkan bantuan JPAM.
“Selepas beberapa jam menunggu air surut, beberapa anggota JPAM meninjau keadaan di dalam parit tersebut, namun buaya itu tidak lagi kelihatan dipercayai berjaya melepaskan diri dengan merempuh pagar yang diletakkan di hujung parit ber-kenaan,” katanya lagi.



[uishhh..takotnye..sejak kebelakangan ni, kehadiran buaya dimana2 terutama disabah sarawak semakin menjadi2..bahayanye..]

24 October 2012

Akibat malas bersihkan kulit muka


 
Yuckkkk..korang nampak tak apa kat dalam gambar atas ni? Ni gambar yang ima copy dari fb. ada yang kata ni gambar hidung yang dipenuhi white head.Agaknya orang ni malas cuci muka.Betul kot kan.Mungkin ini yang akan terjadi bila liat sangat nak cuci muka.Bila muka berminyak, berhabuk kotor, ni la jadinya. So rakan-rakan terutamanya rakan lelaki, sila la rajinkan diri cuci muka ye.. ^_^

Ads: Berminat Nak Jadi Sebahagian Dari Krew Kami dan buat bisness handbag??

19 October 2012

Tak Tahu nama isteri?? erkkk






Haha.Siapa la agaknya kat sini lupa nama isteri ek.Ni betul-betul berlaku tau. Pagi tadi husben ima pegi temuduga terbuka konstabel sukarelawan. Pastu ada la salah seorang lelaki dalam anggaran umur 30an mcam tu.Pegawai penemuduga tu tanya.siapa nama isteri dia.sebab dalam borang permohonan tu ada minta nama pasangan. pastu lelaki tu jawab la.Tak tau la.Yang saya tau, nama dia siti je. pegawai tu pun ketawa la.Takkan tak tau nama isteri. Lelaki tu pun jawab.Ye, saya tak tau.slalu saya panggil sayang je.erk???? asben ima pun tahan2 senyum je.Bila dia cerita kat ima, ima punya tak dapat tahan ketawa.ada ke boleh suami tak tau nama isteri.Nak kata dia tak bercinta sebelum kahwin boleh tak? tapi kalau bercinta lepas kahwin pun sekurangnya tau nama isteri. ishh..macam-macam la.Ataupun lelaki tu tengah berdebar nak ditemuduga.haha.sabo je lah dapat suami macam lelaki tu.kehkeh..

Dulu syarat nak loan kereta diketatkan untuk mengurangkan belia yang muflis.Sekarang ada pula PERODUA tawar kereta murah pada pelajar IPT

Ciss..dulu masa ima ngan husben nak loan kereta, punya la banyak syarat dan syarat diperkatatkan bagi mengelakkan belia muflis menanggung hutang.Sekarang dengar pulak, PERODUA menawarkan tawaran hebat pada pelajar IPTA untuk mendapat loan kereta dengan harga murah. tak aci la macam ni.kehkehkeh..
ape pun, murah, murah juga.hutang tetap kena bayar.hehe

18 October 2012

Temuduga Terbuka




1. Jawatan Konstabel Sukarelawan Simpanan Polis Lelaki /Wanita Rujukan: KPN 140/3.
2. Elaun Penugasan - RM 6.00 Sejam.

3. Syarat Skim Perkhidmatan
3.1. Warganegara Malaysia.
3.2. Berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak melebihi 45 tahun
pada tarikh temuduga.
3.3. Kelayakan:

3.3.1 Lulus SRP/PMR.
3.3.2 Mendapat kelulusan dan kebenaran dari Ketua Jabatan/ Majikan untuk berkhidmat sebagai Sukarelawan Simpanan Polis.
3.3.3 Bersih daripada sebarang tapisan rekod keselamatan.
3.3.4 Tidak menjadi ahli anggota lain-lain badan beruniform yang boleh dikerah tenaga di dalam keadaan darurat.
3.3.5 Pengawal Keselamatan/Jaga yang bertugas dengan Kerajaan/Badan Berkanun tidak layak memohon.
3.3.6 Sila sertakan 1 salinan kad pengenalan/Sijil Kelahiran, Sijil Akademik, Sijil Berhenti Sekolah/Tamat Sekolah dan kad pengenalan ibubapa/Sijil Warganegara ibubapa.
3.3.7 Perkhidmatan Sukarelawan Simpanan Polis adalah tertakluk kepada jadual perintah/peraturan/kaedah PVR Regulations 1956, Akta Polis 1967 (Akta 344) dan Perintah Tetap Ketua Polis Negara Bahagian A 502.

4. KELAYAKAN FIZIKAL
Pemohon-pemohon hendaklah mempunyai ukuran fizikal dan pancaindera seperti berikut:-

4.1 Tinggi sekurang-kurangnya Lelaki :162 cm, Wanita : 152 cm
4.2 Berat badan sekurang-kurangnya Lelaki : 50 kg, Wanita : 48 kg
4.3 Ukuran dada 81 cm biasa, ukuran dada 86 cm tarik nafas (Lelaki sahaja);
4.4 Mempunyai penglihatan yang baik;
4.5 Pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat. DAN;
4.6 Diakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan X-Ray.

5. CARA MEMOHON
Eksesais pengambilan akan dijalankan secara TEMUDUGA TERBUKA DI SELURUH NEGARA DARI 19 OKTOBER HINGGA 23 OKTOBER 2012 BERMULA JAM 7.15 PAGI HINGGA 1.00 PETANG.

Borang permohonan boleh didapati di setiap IPD berdekatan.


Teguhnya Seorang Isteri

Teguhnya berdiri seorang isteri kerana adanya suami yang sentiasa ada  disisi dikala susah atau senang tanpa mengeluh.
Lemahnya seorang isteri kerana tiadanya suami disisi memberi keyakinan disaat susah mahupun senang.. Begitu lah sebaliknya. Tapi sebenarnya Seorang isteri boleh bangkit lebih Teguh apabila keadaan benar-benar memerlukannya menjadi Teguh.^_^
Ads:  

17 October 2012

Nampak Ayu je Gadis Korea Memakai Baju Kurung

Mengejutkan apabila Wonder Girl gadis korea memakai baju kurung dalam konsert mereka di Malaysia.Nampak ayu je kan.hehe.Kalau mereka ni boleh memakai baju kurung kenapa ada sestengah artis kita ni ada yang pakai pakaian tak cukup kain.








See More Pic

06 October 2012

BAJET 2013 | PERMOHONAN BR1M



Yihuuu..lalala.walaupun ima tak dengar secara menyeluruh tentang bajet 2013 tu, tapi ima ada juga dengar, tahun ni leh dapat BR1M lagi dan kali ni golongn bujang berumur 21 tahun ke atas pun layak mendapat BR1M.Dengar khabar, pada sesiapa yang dah layak mendapat BR1M dalam bajet 2012 ari tu tak payah memohon lagi sebab automatik akan dapat.Cumanya bagi bujangan  ni kena la memohon ye.Tapi sebelum memohon seeloknya daftar la dulu kat e-kasih bagi memudahkan urusan permohonan.hehe

Alhamdulillah dengan apa yang diberi..Taknak komen banyak sanga la.Tapi, korang tau tak macam mana nak bagi cadangan kat PM kita tentang BAJET-BAJET ni? hehehe.Kalau boleh, ima nak cadang sikit la.Paling tak pun, nak minta sikit.kehkehkeh.. PM, boleh tak kalau ima nak minta/bagi cadangan agar salah seorang dalam setiap sebuah keluarga kat malaysia ni diberi peluang untuk diambil bekerja govement mengikut kelayakan yang sesuai? Bukan apa, sekarang ni, nak dapat kerja govement bukan main susah.Tengok je ima dengan husben.Beratus permohonan di pohon, berpuluh kali temuduga dihadiri.Tapi nak dapat kerja bukan main susah. Tapi tengok orang yang lebih rendah kelayakan, dapat pulak kerja dengan govement.Tapi takpe la.Rezeki masing-masing kan. Tapi kalau boleh, harap sangat kalau permintaan orang macam ima ni ditunaikan. Rasanya sekurang-kurangnya kalau salah seorang dalam keluarga tu ada yang kerja dengan govement, maybe boleh mengurangkan risiko kemiskinan.

[BAJET HARAP PM BOLEH BACA NI.HEHE]

05 October 2012

BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA



 
Haa..Ni gambar yang ima ternampak kat fb semalam.hurm, sape la yang rajin sangat nak edit macam ni. Maaf lah ye.Tapi ini pendapat ima..Nape suka sangat buat benda macam ni.Think positive la kalau boleh kan. maybe kenaikkan harga gula ni boleh mengurangkan risiko pelbagai penyakit.pastu, pasal handphone tu mungkin PM nak bagi peluang untuk orang2 yang kurang berkemampuan untuk memilikinya.:) bersyukur dengan apa yg ada. PM kita tu pun sebenarnya manusia biasa.mungkin ada sesetengah idea dia tak nampak sempurna.Tak salah kita sebagai rakyat nak membantah atau tidak setuju dengan apa yang telah diberikannya sebagai PM kita. Tapi kita sebagai rakyat malaysia kena la gunakan budi bahasa yang kita ada untuk menyatakan pendapat kita.
Tapi tu lah.Ini pendapat ima.Tu pulak pendapat korang. Sebenarnya rasa takut bila politik ni selalu menimbulkan masalah.Takut nak tinggal dinegara yang tak aman macam sesetengah negara tu.Korang tak takut ke? Ima takut sangat.:'(

04 October 2012

Takut Hilang Selaput Dara? [oh wanita]


Korang pernah dengar tak selaput dara?

Selaput dara merupakan istilah perubatan yang merujuk kepada membran vagina.korang mungkin telah membaca dalam novel-novel yang ia dipanggil sebagai selaput dara. Ia wujud sejak kamu lahir dan meliputi sebahagian atau sepenuhnya pembukaan vagina. Bayangkan selaput dara ini seperti penutup nipis yang menutupi sedikit mulut cawan. Biasanya akan terdapat satu lubang di tengah. Dalam beberapa kes, selaput dara mungkin menutupi keseluruhan pembukaan vagina dan mungkin memerlukan pembedahan untuk membolehkan darah haid keluar. Selaput dara biasanya elastik. Selaput dara yang masih belum pecah dikaitkan dengan kedaraan. Semasa persetubuhan buat kali pertama, selaput dara mungkin koyak dan ia akan menyebabkan pendarahan dan kesakitan.


Untuk sesetengah wanita, selaput dara mereka lebih elastik dan tidak koyak tetapi meregang hanya semasa persetubuhan. Dalam sesetengah kes, selaput dara masih kekal walaupun persetubuhan telah dilakukan. Bayangkan selaput dara seperti cincin yang boleh meregang sehingga tahap tertentu dan mungkin masih mudah koyak walaupun semasa perbuatan biasa seperti berbasikal dan ketika melakukan split. Gadis remaja mungkin cemas mengenai terkoyaknya selaput dara mereka dan kehilangan dara dalam proses tertentu tanpa melakukan persetubuhan. Ini tidak sepatutnya menghalang kamu daripada menjadi seorang yang menggemari aktiviti luar dan berseronok. Teruskan bersenam dan kekal aktif. Nikmatilah kehidupan

[COPY PASTE JE]

20 September 2012

TESTIMONIAL UNTUK SAYS.COM

Syukur alhamdulillah kepada Allah dan terima kasih kepada SAYS. ^_^.. best sangat sebab SAYS dah naiktaraf earning untuk ahli. Dengan setiap complete register yang kita invite akan dapat rm5. baru-baru ni pulak dapat duit raya rm100..Takde akaun SAYS lagi? sila lah DAFTAR.