Sponser By

Followers

Iklan

18 December 2010

Resepi Ice Cream Coklat

Bahan

1 cawan fresh cream sejuk
1 cawan air sejuk [dari peti sejuk]
3 s/b gula halus/kastor
3 s/b susu tepung
1 s/b serbuk koko
2 s/b coklat rice
Bahan hiasan [terpulang pada cita rasa]
manik warna warni
kismis
hirisan pisang

Caranya

1. Pukulkan fresh cream, gula dan air sejuk sehingga gebu.
2. Masukkan susu tepung dan koko perlahan sambil memukul sehingga gebu lagi.
3. Masukkan coklat rice dan gaulkan rata.
4. Masukkan adunan dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk [freezer]semalaman.
5. Sudukan ice-cream yg telah beku kedalam mangkuk dan hiaskan mengikut citarasa sendiri.


13 December 2010

Cheezy wedges

hurmm, malam sabtu lepas, kakak ipar belanja makan cheezy wedges.. buatan sendiri tau.. sedap giler..hingga menjilat jari..hehe..
xde pape yang nak criter sangat.. just nak share gamba cheezy wedges tu je.. hikhikhik..
upssss..sebelum terlupa, nak ucap thankz kat kak yus sebab belanja makan..kalau boleh, lain kali lagi..hikhikhik...

27 November 2010

Resepi Pizza

Bahan untuk doh Piza:

250 gm tepung berprotin tinggi
15 gm yis segera
1 camca teh gula
125 ml air suam
2 camca besar minyak

Bahan lain:

500 gm hirisan daging ayam
1 peket tumisan ayam madu maggi
1/2 cawan sos tomato maggi
1 camca besar oregano
2 labu besar bawang besar, dihiris
1 biji timun, dihiris
1 biji cili merah, dihiris
150 gm parutan keju mozzarela

Cara-cara membuatnya:

Campurkan bahan doh pizza.
Uli doh hingga lembut dan tidak melekat pada jari.
Letakkan doh pada mangkuk yang telah disapu sedikit minyak dan tutup dengan kain lembab supaya ia naik.
Bila doh telah naik 2 kali ganda, uli lagi selama 5 minit.
Canai doh setebal 1 cm dan terap dengan acuan bulat berukuran 9 cm.
Letak diatas tin pembakar dan cucuk permukaan dengan garpu; ketepikan.
Sementara itu gaul daging ayam dengan tumisan maggi
Sapukan sos maggi keatas pizza dan tabur oregano.
Susun campuran ayam, letak sayuran diatasnya dan tabur keju mozzarela.
Bakar dalam ketuhar bersuhu 200 darjah C selama 15-20 minit hingga keju cair.
Keluarkan dari ketuhar dan hidangkan segera.

DAGING MASAK HITAM MANIS

Bahan-bahan:

500gm daging lembu, dipotong dan direbus bersama 1/2 cawan kicap
Bahan2 digoreng tanpa minyak dan dikisar kering:
2 sudu besar jintan manis
2 sudu besar jintan putih
1 sudu besar biji ketumbar
1/2 sudu besar lada hitam
Bahan kisar basah:
3 Bwg putih
4 Bwg merah
1 inci halia
7 tangkai cili kering, direndam dulu
Rempah-rempah:
1 kuntum bunga lawang
2 inci kulit kayu manis
3 kuntum buah pelaga
Sekeping asam gelugur
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak utk menumis

Cara-cara:

1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar basah. Masukkan rempah-rempah.
2. Masukkan daging yg telah direbus empuk. Kacau hingga mesra.
3. Masukkan bahan2 kisar kering dan asam gelugur. Tambah kicap jika perlu.
4. Masak sehingga kuah agak pekat. Siap dan boleh dihidang.

Resepi Puding Biskut Marie

5 biji telur (pukul sekejap)
400gm biskut marie - di patah 2
1 cawan gula (boleh kurangkan)
1/2 cawan serbuk koko (diayak)
1 tin susu cair
3 hingga 4 sudu butter
Sediakan kuali. Masukkan susu cair, gula dan serbuk koko. Nyalakan api. Kacau sehingga serbuk koko bergaul rata dengan susu dan gula. Apabila dah mendidih, masukkan butter. Kacau hingga butter cair. Kemudian masukkan telur yang telah dipukul. Perlahankan api. Kacau sehingga sebati. Masukkan biskut marie. Tutup api. Gaul sehingga keseluruhan biskut marie dilitupi coklat.
Sediakan loyang yang dilapik dengan kertas minyak. Kaup adunan ke dalam loyang. Tekan dengan senduk plastik sehingga mampat. Masukkan dalam peti sejuk sehingga keesokan hari.

Topping

1/2 buku butter
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan serbuk koko
Masak secara double boiler. Boleh dituang ke atas puding.

26 November 2010

Puisi Syahdu

adakah aku berhak menangis??

hati ini di lukai lagi..

walau d lukai tanpa disedarinya..

walau sering ku katakan...

aku trluka kena tlalu menyayanginya..

takut kehilangannya..

hinggakan dalam tidur pun aku menangis kernanya,,

bukan kah ia milik ku??

tp seperti ada yang lebih berhak ke atasnya..

aku x ingin kehilangannya lagi..

biar aku nampak bodoh d mata smua....................

aku hendak menangis.......

tapi kepada siapa...

padahal aku ingin menangis kerananya....

Insan yang spatutnya memujuk ketika ku menangis,,,

berilah aku ketabahan untuk menjalani kehidupan ini...

kehidupan yang memberi ku banyak cabaran yang aku sndri x mampu jalani...

Tuhan,,,,,,,, andai ia bukan untukku, ambillah nyawa ku sblum kau ambil nyawanya...